10 yıldır hastane bilgi yönetim sistemleri kısaca hbys üzerinde analiz ve yazılım geliştirmekte olduğumu bir yana bırakarak dışarıdan bakmaya gayret etmek gerektiğini düşünüyorum, Deha hbys anasel yazılım olarak biriktirmiş olduğum tecrübelerin ne kadarını hizmete sunabilmişimHas, hasta ve personel için faydalı olanı elde edebilmişmiyiz diye düşünerek hizmet verdiğimiz hastanelerden bir tanesini bir yabancı gözüyle gezdim, laboratuar dan radyoloji servisine oradan ameliyathanelere servislere eczane ye depoya hasta kabule kadar indim. Oturup sıramatik sistemini izleyen hastalar ile birlikte ekranlara baktım.
Netice itibarı ile yazılım olarak epey yol kat etmiş olduğumuzu fark ettim ama eksik olan bir şeyler mutlaka vardı. İlk dikkatimi çeken nokta insanların sistemlere olan mesafeli, çekinceli ve ürkek tavırları oldu, ellerindeki barkotları tutuşlarından, LCD panellerde geçenisimleri izlemelerinden, kendisine hizmet veren düzgün giyimli bayanların klavye tıkırtılarına doğru eğilip ekranda bir şeyler yakalama telaşları üzerinde durmak gerekliydi.
Evet teknolojiyi çabuk benimseyip çabucak adapte olabilen bir millet olduğumuz yadsınamaz. Ancak teknolojiyi kullanan kurumlarda hissedilen bu endişe ve çekincenin asıl sebebi bilgi alma eksikliğidir bence.
Hastane bilgi yönetim sistemlerinde işlem gören her hastanın sistemde kendisini bant üzerinde yürüyen bir koli gibi görmemesi dolayısı ile hangi virajda düşerim, hangi kontrol aşamasında ertelenen kayıt haline gelirim ya da eksik hangi belgemi sorgulayıp işlemimi yaptıramamam endişesinden kurtaracak bir yazılım sistemi kurmayı o gün aklıma koydum. Geri besleme sağlayacak bir hbys yazılımının başlangıçtan işlem bitene kadar bilgiyi sahibine besleme yapacak hastaların veya yakınlarının hastanelerde kendilerini daha rahat, endişesiz hissedebilecekleri bir sistem kurmalıydık.
Randevu alım aşamasından başlayan hbys sistemini randevu ekranlarına hasta hakkında geçmiş bilgileri de besleme yaparak bilgi güvenliği ve tutarlılığına olan inançlarını yükseltmekle işebaşladık.
Hastaneye adım atmadan önce gidecekleri bölüm doktor işlem hakkında daha önceden yapılmış tanımlamaları hastaya bilgi olarak vermek, ihtiyaç duyabileceği, öngörülebilecek aşamaları anlatarak bilgi besleme aşamasını başlattık. İkinci safha zaman süreçlerini besleyerek daha da ileriye geçmekti, seçilen bölüm doktor işlem için hbys minimum ve maksimum süreleri hesaplayarak önlerine koyunca daha bir planlı ve rahat hissetti insanlar kendilerini.
Tabi hastane içindeki operasyonları verilen bu ilk besleme bilgilere uydurabilmek oldukça güçtü. Bunun için hbys sorumlularıyla uzun süren toplantılar ve yazılım düzenlemeleri yapmak zorunda kaldık.
Burada imdadımıza kalite yönetim süreçleri yetişti. Süreç içerisinde hasta istediği noktada durumu kalan süreler muhtemel gelişmeleri interaktif kiosklar ve web sitesi aracılığı ile hasta ve hasta yakınlarına bildirmeyi de ihmal etmedik. HBYS bu noktada personelin ve malzemenin sınırları zorlayan tüm uç noktalarını kontrol altına almayı başardı.
Şimdi uzun bir uğraş ve emek süreci sonunda hbys sistemlerinde artık sadece kayıt almak hastaya sonuç vermek doktora film göstermek, yöneticilere istatistik vermek yerine insan odaklıyapılanmalar ön plana çıkıyor çıkmak zorunda da. Mademki her şeyden önce sağlık. Her sektörden bir adım daha fazla dikkate almak ve özen göstermek zorunda olduğumuzu biliyorum.